Not: Çeşitli kaynaklardan yapılan araştırmalar sonucu elde edilen bilgilerin derlenmesi ile hazırlanmış olan bu yazı, doktor tavsiyesi olarak alınmamalıdır. Bebek sağlığı ve sağlıkla ilgili diğer her konuda, en doğru bilgiler için, her zaman doktorunuza danışmanız tavsiye edilmektedir.

Uyku, bebekler ve küçük çocukların sağlığı için oldukça büyük bir önem taşıyor. Sağlıklı uykunun, küçüklerin fiziksel ve zihinsel gelişiminde önemli rol oynadığı biliniyor. Bu yazıda, bebeklerin uyku ihtiyaçları, ortaya çıkabilecek uyku problemleri, onları uyutmak için neler yapılabileceği gibi konularda temel bilgilere yer vereceğiz.

Alt başlıklara geçmeden önce, birkaç küçük istatistik(Kaynak: Enfamil):

  • Bebekler, rahimde geçirdikleri zamanın %80’inde uyurlar.
  • Doğumdan 2. yaşa kadar, bebeklerin uykuda geçirdikleri süre uyanık oldukları süreden fazladır.
  • Çocukluğun %40’ı uyuyarak/uyuklayarak geçer.

Bebeklerin Ne Kadar Uykuya İhtiyacı Vardır?

American Academy of Sleep Medicine’a göre, bebeklerin ve çocukların günlük uyku ihtiyaçları şu şekildedir(süreler, gündüz ve gece uykularının toplamını ifade etmektedir):

  • 4 - 12 aylık: 12 - 16 saat
  • 1 - 2 yaş: 11 - 14 saat
  • 3 - 5 yaş: 0 - 13 saat
  • 6 - 12 yaş: 9 - 12 saat
  • 13 - 18 yaş: 8 - 10 saat

Bebeğinizin Uyumasına Yardımcı Olmak

Bebekler kendi uyku rutinlerini oluşturamazlar. Bazı bebekler gece uyandıklarında kendi kendilerine hemen uykuya dönemezler. Ebeveynlerin bebeklerinin uyumasına yardımcı olmak için yapabileceği birden fazla şey mevcut. Örneğin pek çok anne, uyku zamanı öncesi bebeğini emzirip hafifçe sallayarak uyumasına yardımcı olur. Bu tip “uyku zamanı rutinleri” oluşturmak alışkanlık yaratması ve bebeğin uyumasını kolaylaştırması açısından faydalı olacaktır. Bebeğinizin uyumasına yardımcı olmak ve kaliteli bir uyku uyumasını sağlamak için yapabileceklerinizden bazıları:

  • Uyku vakti yaklaştığında onu uyaracak aktivitelerden kaçının,
  • Bebeğinizin uykusu geldiğinde hafif bir müzik çalabilirsiniz,
  • Bir “uykuya geçiş nesnesi” belirleyin. Bebeğinize uyku zamanı yaklaştığında vereceğiniz bu nesne yumuşak bir battaniye, bir yastık, küçük bir oyuncak vb. olabilir. Boğulma riskinin önüne geçmek için, bu rutine başlamadan önce en az bebeğinizin kendi başına oturup yuvarlanabileceği zamana kadar bekleyin.
  • Rutininizi olabildiğince düzenli bir şekilde uygulayın.
  • Uykusunun geldiğini gösteren belirtileri kaçırmayın- kimi biraz huysuzlaşır, kimi esner, kimi gözlerini ovalar; kendi bebeğinizi tanıdıkça bunları daha rahat fark edeceksiniz.
  • Kimi uzmanlar 6 aydan küçük çocukların battaniyeye sarılarak uyumasının daha iyi olduğunu söylerken, kimisi de bunun kalça gelişimini olumsuz etkileyebileceği görüşündedir. Bu konuda doktorunuz ile görüşün.
  • Uyanık zamanı iyi değerlendirin- bebeğiniz uyanık olduğu saatlerde, onu çeşitli şekillerde meşgul tutarak -oyuncaklar, küçük gezmeler, onunla konuşmak gibi- zamanı geldiğinde daha iyi bir uyku uyumasını sağlayabilirsiniz.

Bebeklerde Görülebilen Uyku Problemleri

Bebeklerin uyku problemleri söz konusu olduğunda, önce neyin normal olduğunu bilmek gerekir. Bebeklerin gece ağlayarak uyanması, pek çok anne – baba için rahatsızlık verici bir durumdur. Fakat bu durum, ilk 6 ay için normaldir. Ayrıca uyku alışkanlıkları bebekten bebeğe değişeceğinden dolayı, hangi durumun problem olduğunu kestirmek de her zaman çok kolay olmayabilir. Genel olarak, 6 aylık ve daha büyük bebeğiniz üç ay boyunca düzenli olarak aşağıdaki sorunları yaşıyorsa, büyük ihtimalle uyku sorunu olabilir:

  • Gecede üç defadan fazla uyanma
  • Tekrar uyumasının yarım saatten uzun sürmesi,
  • Uyumakta/sakinleşmekte zorlanması, size zorluk çıkarması,

Bebeğinizin uyku problemi yaşaması, sizin de uyku problemleri yaşamanız anlamına geleceğinden, bu durum hem onu hem de sizi etkileyecektir. Eğer bebeğinizde böyle bir sorun olduğundan şüpheleniyorsanız, zaman kaybetmeden doktorunuza danışmanızı tavsiye ederiz.