Her hamilelik süreci birebir aynı olmasa da, vücutta önemli değişikliklerin meydana geldiği bu süreçte pek çok kadının karşılaştığı belli başlı problemler vardır. Bir bakıma “hamileliğin yan etkileri” olarak da düşünülebilecek olan bu problemler, aslında çoğunlukla normal olsalar da,kadınlar için zaten yeteri kadar zorlu bir süreç olan hamileliği çok daha güç bir hale getirebilirler.

Yazının devamında, kadınların hamilelik döneminde karşılaşabildikleri sağlık sorunları arasında en sık görülenlere, ve bu sorunların giderilmesi -ya da en azından bir nebze rahatlatılabilmesi- için yapılabileceklere değineceğiz.

Sabah Bulantısı

Sabah bulantısı, özellikle de ilk trimesterde(gebeliğin ilk üç aylık dönemi) yoğun bir şekilde ortaya çıkan, ve hamile kadınlarda oldukça sık görülen bir rahatsızlıktır. Çoğu zaman ikinci trimesterde etkisini yitiren sabah bulantılarını hafifletmek için yapabileceklerinizden bazıları şunlar:

  • Doğru beslenme- Az ve büyük öğünlerdense; sık sık, sağlıklı ve küçük öğünler yemeye gayret gösterin. Kolay sindirilebilir ve besleyici seçeneklere yönelin; baharatlı, çok yağlı ya da tuzlu yiyeceklerden olabildiğince uzak durun.
  • Sık su tüketin.
  • Zencefili diyetinize dahil edin- Hem geleneksel hem modern tıpta sık faydalanılan bir bitki olan zencefil, sindirimi kolaylaştırıcı etkisi ile sabah bulantılarının giderilmesinde etkili bir rol oynar.
  • B6 vitaminini eksik etmeyin- Anne karnındaki bebeğin beyin ve sinir sisteminin gelişiminde önemli olan B6 vitamininin, sabah bulantılarına da iyi geldiği bilinmektedir.

Sabah bulantıları için önerdiğimiz ürün: Nomesis Plus

Ayrıca, hamilelikte sabah bulantısına bir çözüm olarak zencefil ve B6 vitamini hakkında hazırladığımız yazıyı, bu sayfadan okuyabilirsiniz.

Kabızlık

Hamile kadınlarda kabızlık, çoğunlukla progesteron hormonunun alınan besinlerin sindirilmesi sürecini yavaşlatmasının bir sonucu olarak, ya da takviye olarak alınan demir haplarının etkisiyle ortaya çıkar. Bu sorunu yaşıyorsanız, şunlara dikkat edebilirsiniz:

  • Bol sıvı tüketin.
  • Mümkün olduğunca taze meyve ve sebze yiyin.
  • Sabah, ya da bir şeyler yedikten kısa bir süre sonra tuvalete çıkmaya çalışın. Bu zamanlar, sisteminizin efektif çalışma ihtimalinin daha yüksek olduğu anlardır.

Bunlar işe yaramıyorsa ve çok rahatsızlık çekiyorsanız, alternatif çözümler için doktorunuza danışın.

Kasık Ağrıları

Vajinal kanama olmadıkça, hamilelikte kasık ağrıları da normal/beklenen bir durumdur. Embriyonun, rahim iç duvarına yerleşmesi sırasında ortaya çıkan kasık ağrıları, çoğunlukla gebelik sürecinin 4. - 5. haftalarında başlar.

Hamilelikte kasık ağrıları yaşıyorsanız yapabilecekleriniz:

  • Mümkün olduğunca aktif olun- fakat kendinizi de zorlamayın.
  • Kasık ağrılarını iyileştirmek için yapılabilecek, pelvik kasları güçlendirmeye yönelik egzersizler mevcut. Bu konuda bir uzmana danışın.
  • Ağrınızı artıran aktivitelerden(bel hizasında taşıma), ve pozisyonlardan(bacak bacak üstüne atma) olabildiğince kaçının.

Basur

Basur, rektal bölgedeki kan damarlarının şişmesiyle oluşur; kaşıntıya, o bölgede acıya ve dışkı yaparken kanamaya sebep olabilir. Hamilelikte basur; rahmin büyüyüp pelvik damarlara baskı yapması, progesteron hormonunun seviyesindeki artış, veya kabızlığın etkisiyle ortaya çıkabilir. Genellikle doğumdan sonra kaybolsa da, hamilelik süresince oldukça rahatsızlık verici olabilir. Hamilelikte basura şunlar iyi gelebilir:

  • 10 – 15 dakika sıcak su dolu küvette kalmak- ya da kalçanızı bu süreyle sıcak suda bekletmek.
  • Rahatsız olan bölgeye buz torbası koymak.
  • Rahatsız olan bölgeyi temiz tutmak.

Mide Ekşimesi/Reflü

Mide yanması, ekşimesi ve reflü de pek çok hamile kadının şikayetçi olduğu sıkıntılar arasındadır. Sürekli büyümekte olan rahmin mide asidinin ters yönde ilerlemesine sebep olmasının bir sonucu olan bu problemin üstesinden gelmek için, şunları deneyebilirsiniz:

  • Yemek vakitlerinde bu durumu tetikleyebilecek asitli içeceklerden, ve fazla yağlı/baharatlı yiyeceklerden uzak durmaya çalışın.
  • Şekersiz sakız çiğneyin.
  • Sıcak süt/bal karışımını deneyin.
  • Yemekten sonra yatmadan önce olabildiğince bekleyin. Yatacağınız zaman da başınız biraz yukarıda kalacak şekilde pozisyon alın.

Diş Eti Rahatsızlıkları

Gebelik sürecinde, kadınlardaki östrojen ve progesteron hormonlarında bir artış meydana gelir. Bu da,dişetlerini bakterilere karşı daha duyarlı yapar. Hamile kadınların %60’dan fazlasında, gingivitis olarak bilinen diş eti iltihabı görülmektedir. Bu yüzden her zaman önemli olan düzenli diş bakımı ve diş hekimi kontrolü, hamilelik dönemindeki kadınlar için daha da önemli hale gelmektedir. Bu süreçte ağız ve diş bakımınızı ve düzenli diş hekimi kontrollerinizi aksatmamanızı öneririz.