Hamilelik sürecinde, gelişmekte olan bebeğiniz, ihtiyaç duyduğu tüm besinleri sizin vücudunuzdan karşılar. Bundan dolayı doğru beslenmeniz ve gerektiğinde takviye almanız, hamilelik sürecinde hem sizin hem de bebeğinizin sağlığı açısından önemlidir. Bu yazıda, hamile kadınlar için en önemli besin, vitamin ve minerallerin bazılarından kısaca bahsedeceğiz.

Not: Farklı kaynaklardan yapılan araştırmalar sonucunda, genel bilgilendirme amacıyla hazırlanmış olan bu yazı, bir doktor görüşü/tavsiyesi olarak alınmamalıdır. Buradan ve bu tip yazılardan edineceğiniz bilgileri uygulamadan önce, doktorunuza danışmanız tavsiye edilmektedir.

Folik Asit

Folik asit, vücutta depo edilmeyen bir B vitamini türüdür. Bu bileşen, vücutta kan yapımı ve hücre oluşumu gibi süreçlere katkı sağlamasının yanı sıra, anne karnındaki bebekte Nöral Tüp Defekti olarak bilinen omurga ve omurilik kusurlarının ortaya çıkma riskini azalttığından, hamile kadınlar için ayrıca önemlidir.

Yiyeceklerde doğal halde bulunmayan folik asit, bu yüzden genellikle takviye edici gıdalar aracılığı ile alınmaktadır. Kadınlara, folik asidi hamile kalmadan bir ay önce almaya başlamaları, ve hamileliğin ilk trimesterinin(ilk üç aylık dönem) sonuna kadar kullanmaya devam etmeleri tavsiye edilmektedir.

Daha fazla bilgi için, folik asit ve hamilelikteki önemi hakkındaki yazımızı bu sayfadan okuyabilirsiniz.

Kalsiyum

Hamilelikte kalsiyum alımı, bebeğin kemiklerinin, dişlerinin, kalbinin ve sinirlerinin güçlenmesi bakımından önemlidir. Hamilelikte yeterli miktarda kalsiyum alınmaması durumunda, gelişmekte olan bebek kalsiyum ihtiyacını anne adayının kemiklerinden karşılar, ve bu durum ilerleyen dönemlerde osteoporoz(kemik yapısının zayıflaması, ve kemiklerin kırılganlığının artması şeklinde kendini gösteren bir hastalık) gibi ciddi sağlık sorunlarına sebebiyet verebilir.

Kalsiyum ihtiyacı; süt, peynir, yoğurt gibi süt ürünlerinden, brokoli gibi besinlerden karşılanabileceği gibi, anne adayları hamilelik sürecinde kalsiyum içeren takviye edici gıdaları da kullanabilirler.

D Vitamini

D vitamini, vücudun aldığı kalsiyumu özümseyebilmesi ve kullanabilmesi için gereklidir. Bunun yanı sıra kaslar, sinirler ve bağışıklık sistemi için de önemli bir vitamindir. Anne karnındaki bebeğin, kemik ve dişlerinin güçlenebilmesi için D vitaminine ihtiyacı vardır.

D vitamininin en etkili kaynağı direkt güneş ışığıdır. Ayrıca yağlı balıklardan(somon gibi), D vitamini içeren mısır gevreği tarzı ürünlerden ve takviye edici gıdalardan da vücudun ihtiyacı karşılanabilir.

Ayrıntılı bilgi için, D Vitamini Hakkında Bilinmesi Gerekenler başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Demir

Demir, vücudun hemoglobin proteinini üretmesinde kullanılır; bu protein de oksijenin ciğerlerden vücudun geri kalanına taşınmasında rol oynar. Hamilelik sürecinde, vücut, normalde olduğundan iki kat fazla demire ihtiyaç duyar.(Bu, daha fazla kan yapımı, dolayısıyla bebeğe gerekli oksijenin taşınabilmesi için gereklidir.)

Etkili demir kaynaklarından bazıları şunlardır:

  • Yağsız et, tavuk, ve deniz ürünleri,
  • Yeşil yapraklı sebzeler(ıspanak, pazı vs.),
  • Baklagiller,
  • Katkı maddesi içermeyen, kakao oranı yüksek siyah çikolatalar.

Hamilelikte yeteri kadar demir alınmaması durumunda enfeksiyon kapma, anemi(kansızlık), erken doğum gibi sorunlar ortaya çıkabilir.

Omega – 3

Omega – 3 yağ asitleri hem bebeğin, hem de anne adayının gelişiminde önemli rol oynar. Vücutta sentezlenmeyen, dolayısıyla yiyecekler ya da takviye yoluyla alınması gereken Omega - 3 asitleri; bebeğin göz ve beyin gelişimi açısından önemlidir.

Omega – 3 için, kadınlara somon, sardalya gibi düşük cıva oranlı balık çeşitleri, ve balık yağı olarak bilinen takviye gıdalar önerilmektedir.

İyot

İyot, vücudun tiroid hormonu üretebilmek için ihtiyaç duyduğu bir mineraldir. Hamilelikte yeterli iyot alımı, bebeğin beyninin ve sinir sisteminin gelişimine katkı sağlaması, ayrıca düşük ve zeka geriliği gibi sorunların ortaya çıkma riskini azaltması açısından önem taşımaktadır. Takviye gıdaların yanı sıra, aşağıdaki besinlerden iyot alınabilir:

  • Balık,
  • Süt, peynir, yoğurt,
  • İyotlu tuz.